måndag 3 november 2008

Fredag

Igår vaknade jag av att solen sken in genom persiennerna och det var varmt, sommaren är bara i sin början men ändå kunde man känna idag blir det varmt, riktigt varmt. Ingen stress läser ett par kapitel i boken, efter kanske en halvtimme skriker jag på Daniel, va ska vi ha till frulle idag då! Bestämmer oss för våra favorit smörgås mackor från Byron Handimarket, Går upp och går till handimarket och inhandlar våran frukost, sen traskar vi vidare upp till våran bänk Liss. Sitter och äter frulle med utsikten över hela Main beach och ända bort till passet där dom först surfarna ligger och paddlar i det skimrade blå havet. Tar en sväng på gå gatan och kollar in alla stressande backpackers som rusar omkring som myror med ryggsäckar, mer ryggsäckar gröna save the enviroment påsar fulla med goon boxar och en dollars coles home brand bröd. Går hemåt i den allt varmare förmiddagen och planerar dagen. När vi kommer hem vaxar vi brädorna och slänger på oss våtdräkterna och stoppar ner ett gäng dollar i våtdräkten, Australien är väl bra anpassat för strand liv, har vatten tåliga sedlar! Traskar över vägen och asfalten bränner under fötterna, tar av in på en liten sand stig, korsar den gamla järnvägen och sen genom skogs dungen som man snabbt traskar igenom efter som man tror varje prassel är en människoätande attack orm av något märke. Väl igenom springer vi på den redan glödande varma Sol juice gula sanden, stranden sträcker sig så långt ögat kan nå åt båda riktningar. Vågorna är bra och stora. Kastar sig ut genom skummet och vaknar till liv av det svalkande vattnet. paddlar ut och känner att man lever. Har lite extra koll i vattnet efter någon misstänkt skugga... Häromdagen fick dom stånga av stranden i 40 minuter i två omgångar för det var en två meter långa haj som va lite för nyfiken. Sitter och blickar ut åt havet och väntar på ett sett när från ingen stans två gigantiska Hump back valar sjuter upp i luften, en helt otrolig syn, tänk på att dom här valarna vuxna är stora som bussar! Ett gigastniskt plask och jag hör bakom mig någon säga på bred australiensk dialekt, did ya see thaat mate! Ja det va svårt att missa och jag är glad att dom där bestarna inte kommer så nära stranden... Efter ett par timmars surfande går vi och köper oss lunch och sitter och tittar på alla människor samtidigt som vi injuter pizza och cola. På vägen hem går vi förbi en bottle shop och köper oss ett par öl. När vi kommer hem är vi helt slut efter surf, sol och saltvatten. Slänger oss i soffan och somnar framför en film. Vaknar till efter ett par timmar, det är mörkt och lite svalare. Skönt slö tar jag en öl och hoppar in i svalkande dusch. Nu e det dags för lite mat några öl. Senare glider vi in på ett hak, spelar lite biljard och träffar en skön svensk snubbe som jobbar i Sydney och e på semester. Går vidare till Great nothern hotel som har jazz festival, lyssnar på lite skön live musik, träffar lite mer sköna typer från alla världens platser och går till någon club och dansar på borden... Sen somnar jag i min halv sköna uppblåsbara dubbel säng. Godnatt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan inte förstå hur ni kan ha det så bra där borta... Det är en ren fröjd att få läsa om era dagar. Det underbara slappar livet som rullar fram som en våg... Bara att hoppa på brädan och följa med.
Men ackta dig för "atack krabborna", du vet att dom finns i den miljö du befinner dig i :P
Så ta en öl och sola lite åt mig..
Kisses and hugs!

Anonym sa...

Hej min son underbart roligt att höra hur ni har det, lite skillnad i temperatur än vad jag har haft det i helgen. Min dag var så här: vaknade kockan 7 lördag morgon i idre, kissnödig? nej det ville jag inte va det var ju kallt ute oh vi bodde i en friggebod utan toa så det var till att gå ut eller hålla sig. Jag gick ut och möttes av en fantastisk morgon, orangefärgad himmel mellan tallarna vit snö på marken 11 gr kallt hoppsan det trodde vi inte!! Kröp ner i sängen igen och mööös. Sen gick jag in i stora huset och gjorde frukost till alla. Utsikt över skog och snö.Vi packade matsäck o jag gjorde glywwin att ta med. Bilade genom ett vackert Dalarna till Nipfjäll besteg toppen skådade ut över flällvärlden dock inga beacher men ack så vackert!! Vidare till Idre fjäll besteg en svart pist jobbigt! Avslutade kvällen inte på krogen men dock med god mat o vin dansade inte på borden utan tog det lite lugnt. Så såg min dag ut stor kram mamma.